Saturday, January 10, 2009

Budak Lelaki dan Pokok Epal


Pada satu zaman dahulu, terdapat sebatang pokok epal yang sangat besar. Seorang budak lelaki suka bermain di sekeliling pokok itu. Dia memanjat hingga ke puncak pokok, makan buahnya dan tidur di bawah pohon pokok epal itu. Dia sayangkan pokok epal itu dan selalu bermain dengannya. Masa berlalu d\an budak lelaki itu semakin dewasa. Oleh itu dia tidak lagi bermain dengan pokok epal tersebut.
Pada satu hari, dia kembali ke pokok epal itu dan wajahnya sangat sedih. Lalu pokok itu menegurnya,” Marilah bermain denganku.”
“Saya bukan lagi seorang budak jadi saya tidak lagi bermain disekeliling pokok,” jawabnya.
” Saya perlukan duit untuk membeli alat perminan,” tambahnya lagi.
” Maafkan aku kerana aku tidak mempunyai wang. Tetapi engkau ambillah buah-buah epal yang ada dan jualkan. Engkau akan dapat duit,” saran pokok epal itu. Budak lelaki itu sungguh gembira. Tanpa berlengah, dia terus memetik buah epal itu dan meninggalkan tempat itu segera dengan perasaaan gembira. Selepas hari itu, budak lelaki tersebut tidak lagi datang menziarahi pokok epal.
Tanpa diduga, satu hari budak itu muncul semula dan pokok epal terlalu gembira.
”Marilah bermain denganku,” kata pokok epal.
”Aku tiada masa untuk bermain dengan engkau. Aku kena bekerja untuk keluargaku. Kami perlukan rumah untuk tempat perlindungan. Boleh engkau tolong aku?” soal budak lelaki itu.
“Maafkan aku. Aku tiada rumah tetapi engkau boleh potong dahan aku dan bina rumah engkau,” pokok epal itu memberi cadangan. Lelaki itu terus memotong dahan-dahan pokok dan meninggalkan pokok epal dengan perasaan gembira. Pokok itu gembira melihat kegembiraan lelaki itu tetapi kembali sedih apabila lelaki itu tidak lagi muncul-muncul. Dia berasa sunyi.
Selang beberapa lama, lelaki itu kembali semula dan pokok epal berasa sangat gembira.
”Marilah bermain denganku,” kata pokok epal.
”Aku sudah tua dan ingin belayar untuk merehatkan diri. Boleh engkau bagi aku sebuah bot?” tanyanya.
”Gunakan batang pokok aku dan engkau binalah bot. Jadi engkau bolehlah belayar,” pokok itu membreri cadangan. Lelaki itu membuat bot dan pergi belayar. Selang beberapa tahun, lelaki itu kembali.
”Maafkan aku wahai anakku. Sudah tiada buah epal untukmu lagi dan juga aku tidak mempunyai apa-apa lagi untukmu,” kata pokok epal itu dalam nada sedih.
”Usah gusar kerana aku tidak mempunyai gigi untuk makan epal engkau,” jawab lelaki itu.
”Engkau tidak boleh memanjatku lagi kerana batang dan dahan sudah tiada,” kata pokok epal itu.
”Jangan bimbang. Aku sudah tua untuk itu semua itu,” jawabnya.
“Aku tidak boleh memberi engkau apa-apa lagi untuk membantumu. Apa yang tinggal hanyalah akar-akar kayu yang mati,” terang pokok epal.
” Aku tidak mahu apa-apa lagi. Cuma satu tempat untuk berehat. Aku sudah penat selama ini berjuang di dalam kehidupan,” kata lelaki itu dengan lemah.
”Bagus. Akar tua memang bagus untuk dijadikan tempat rehat. Marilah kepadaku dan berehat di atasku,” saran pokok epal itu dengan penuh gembira. Lelaki itu akur dan pokok epal sangat gembira. Dan airmata kegembiraan terus mengalir tanpa henti.


Pengajaran: Kisah ini adalah untuk semua. Pokok epal adalah ibarat ibubapa kita. Semasa kita kecil dan remaja, kita sangat sayangkan ibubapa kita. Apabila semakin dewasa, kita mula meninggalkan mereka. Kita pergi kepada mereka apabila kita berhadapan dengan masalah. Tidak kira apa pun, ibubapa tetap ada untuk kita dan sanggup memberikan apa sahaja supaya kita terus gembira.
Anda mungkin beranggapan budak lelaki itu agak zalim terhadap pokok itu tetapi itulah hakikatnya. Hakikat cara kita melayan ibubapa kita. Kita tidak menghargai jasa dan pengorbanan mereka terhadap kita sehinggalah kita baru menyedari apabila tiba saat-saat terakhir kehidupan mereka. Semoga Allah swt memaafkan kesalahan dan kelemahan diri kita. Juga memberi petunjuk dan hidayah kepada kita semua. Amin.



1 comment:

farhana said...

ni cerita yg kak ida crita masa g skol mat kilau ari tu...