Monday, March 09, 2009

Pagi pertama di Kepez

Satu catatan perjalanan ke Canakkale, Turki dari buku Bertapak Di Bumi Trojan)
Peperangan Trojan dan Sparta terjadi di Troy, Canakkale

Mata terasa begitu susah untuk dibuka kerana tubuh ter asa begitu penat. Sya melihat jam. Sudah jam lima pagi. Sesudah membuat senaman ringkas saya terus bangun dan menuju ke tingkap. Terasa cuaca begitu dingin. Sebaik sahaja langsir disingkap, suami yang sudah terpacak bangun terkejut besar.
“Hari dah cerah?“ kata saya.
“Biar betul,“ suami saya berasa curiga.
“Malam tadi orang tu kata subuh pukul 4.20 pagi,“ saya menggaru-garu kepala.
“Masakan jam lima hari dah cerah,“ suami juga hairan. Kelihatan beberapa orang sedang bersenam dan berlari di tepi selat itu. Masakan terlalu awal mentari memancarkan sinarnya.
“Kita silap sebab tak download waktu solat di sini,“ kata suami. Saya segera mengambil wuduk. Masih terkilan kerana terlepas waktu afdhal. Setelah bertanyakan petugas waktu bersarapan, kami sambung berehat. Penatnya selepas sehari suntuk di dalam pesawat. Jam sepuluh pagi kami turun bersarapan.
“Banyaknya makanan di sini,“ saya terkejut melihat pelbagai makanan yang disediakan. Namun satu pun tidak menarik minat kerana tidak tahu apa jenis makanan turki, semuanya mediterranean food.
“Mujur ada campuran badam, kismis dan aprikot. Ini yang elok kita makan. Roti pun ada.
Cukuplah,“ ujar suami. Saya mengambil salad dan buah pic sebagai sarapan.

Sarapan pagi membelakangi Selat Dardanelles

Perut masih kenyang dan tubuh masih lemah. Kekadang masih terasa berada di dalam pesawat. Kami mengambil keputusan untuk bersiar-siar di kawasan berhampiran. Tidak sabar rasanya hendak melihat dengan lebih dekat selat dardanelles yang penuh dengan sejarah itu. Mula-mula kami berjalan di sekitar hotel kolin, satu-satunya hotel bertaraf lima bintang yang ada di bandar trojan itu.
Tak sangka hari cepat siang di sini dan lama pula berbanding malam,“ kata suami. Kami berjalan berhampiran selat dardanelles yang banyak merakam sejarah peperangan. Kelihatan banyak bot-bot kecil melintasi selat. Kadang-kadang ada juga kapal dan tongkang melintasinya. Pemandangan yang begitu indah menyebabkan kami terpaku seketika

. Bunga ros yang ditanam sekeliling pagar Hotel Kolin


“Mari kita tengok bunga ros di sana,“ saya berlari-lari anak ke arah pokok ros yang banyak ditanam di situ.
“Besarnya ros di sini. Mana jumpa di tempat kita,“ suami melahirkan rasa kagumnya dengan warna dan saiz bunga ros turki. Mungkin kerana cuaca adalah satu faktor kesuburannya. Apalagi, kami berdua mengambil gambar dan bergambar di samping bunga-bunga ros yang begitu mekar sekali.
“Macam tak percaya lagi berada di Turki. Sejuknya cuaca,“ saya begitu bersyukur dapat melihat negara orang. Kami masih sibuk mengambil gambar-gambar sebagai kenangan.
“Nak makan apa-apa?“ soal suami. Perut masih kenyang namun terasa begitu dahaga. Air perlu dibeli kerana di dalam hotel tiada disediakan cerek dan air mineral. Baru tadi saya terpaksa membayar dua lira turki untuk sebotol air 500ml. Mana boleh tahan.
“Nak beli air tapi kedai di mana?“ tidak kelihatan kedai runcit berhampiran Kolin.
“Kita tanya orang hotel,“ cadang suami. Kami meninggalkan selat dardanelles buat sementara waktu. Kami perlu mencari air dan sedikit makanan. Makan tengahari memang tidak disediakan buat para penginap. Hanya sarapan dan makan malam sahaja disediakan. Mujur juga ada disediakan kerana agak susah mencari warung atau kedai makan di kepez. Bukan seperti di tempat kita.
“Di mana kami boleh membeli barang-barang runcit?“ saya bertanyakan staf hotel yang memakai tanda nama yasin.
“Di hadapan ini ada hypermarket, kipa. Di situ puan boleh membeli keperluan. Cuma puan tidak dibenarkan membawa makanan dan minuman ke bilik hotel,“ kata-kata terakhir yasin benar-banar mengejutkan kami. Mengapa pula begitu? Tetapi kami hanya mendiamkan diri. Sesudah itu kami segera keluar untuk membeli sedikit barang di Kipa. Lebih kurang sepuluh minit berjalan, kami tiba di Kipa. Hypermarket yang bekerjasama dengan Tesco. Rekabentuknya saling tidak tumpah hypermarket Giant di Malaysia.

KIPA- satu-satunya hypermarket yang ada di Kepez

“Mahalnya barangan di sini,“ komen saya apabila harganya ditukarkan kepada ringgit malaysia. Kami membeli beberapa botol air minuman dan sedikit makanan. Ingin juga merasa makanan orang turki. Yang paling seronok apabila membeli jus buah-buahan segar yang tidak diawet. Mujurlah harganya murah. Kami membeli jus ceri, pic dan mangga. Bukannya mudah hendak didapati di malaysia. Waktu inilah mencuba. Terdapat beberapa orang tempatan yang menegur kami dan bertanyakan asal kami.
“Anda dari mana?“ sapa seorang jejaka turki. Dia yang beratur di belakang suami tersenyum.
“Dari malaysia,“ jawab suami saya.
“Malaysia?“ wajahnya berkerut.
“Dekat singapura,“ tambah suami saya.
“Oh. Singapura,“ dia mengangguk-anggukkan kepalanya tanda tahu lokasinya. Terasa begitu sedih kerana singapura lebih menonjol dari Malaysia. Kelihatan ramai pelancong Jepun sedang membeli barangan. Mungkin pelancong Jepun sudah biasa di sana maka orang-orang tempatan tidak mengendahkannya.
Kami melihat-lihat beberapa kiosk yang terdapat di situ. Nampaknya selera orang Melayu tidak secocok dengan makanan mereka. Cuma mungkin kebab sahaja yang selera dimakan. Sesudah itu kami beredar dan keletihan mula ter
asa. Barangan makanan yang dibeli sudah dimasukkan ke dalam beg galas. Yang mengejutkan kami semasa berjalan di dalam Kipa tadi adalah minuman arak seolah-olah menjadi minuman harian mereka. Rata-rata anak muda tidak kekok minum air haram itu. Kami hanya mampu mengeluh. Memang satu cabaran besar untuk mereka yang ingin mengamalkan Islam di sana. Bersyukur menjadi rakyat Malaysia yang dapat mengamalkan Islam tanpa banyak halangan. Semoga allah memberi hidayah kepada mereka.

4 comments:

maria-el-qibtiah said...

Salam kak ida,apa kabar?lama tak dengar kabar. akak masih ingat saya?Asma' keje d iic, pernah pegi book selection dgn akak ke sgpore masa sama2 d iic dulu.Saya masih d iic.bila akak pergi ke turki?seronoknya dapat ziarah negara org...

Rizyani said...

Mana la x ingat Asma'? sll ingat la dik. Hmm..last year May, akak g n hubby. Present paper. Tu yg catatkan utk dikongsi bersama.Salam rindu

Anonymous said...

Salam Kak Ida, tiap kali baca ur blog i feel wonderfull. Banyak ilmu n experience yang boleh diambil hikmahnya. Nice blog n keep share ur knowledge as well experiences!!!success to u...by Vita

Anonymous said...

This link provides information on how to reach state insurance regulators that can help to provide state-specific information relating to car, homeowner, ... http://insuranceinstates.com/texas/Amarillo/State%20Farm%20Insurance/79106/