Monday, April 21, 2008

Penipuan seorang IBU...Siri 1

Renungkanlah kisah pendek ini.

Kisah bermula sewaktu saya masih kecil. Saya adalah anak lelaki bagi sebuah keluarga di Afrika. Kami tidak mempunyai makanan yang sukup. Apabila tiba waktu makan, ibu saya memberi bahagiannya kepada saya. Sewaktu ibu meletakkan nasinya ke dalam pinggan saya, dia berkata, “Makan nasi ini wahai anakku. Ibu tidak lapar.”

Apabila saya semakin besar, ibu saya pergi mengail ikan apabila dia mempunyai masa lapang di sungai berhampiran. Harapan ibu adalah apabila dia dapat mengail ikan, dia dapat memberi saya makanan yang berkhasiat buat tumbesaran saya. Selepas mengail ikan, dia memasakkan sup untuk saya makan kerana itu dapat menaikkan selera makan saya. Sewaktu saya makan, ibu duduk di sebelah saya dan menghabiskan sisa ikan, hanya tulang yang tinggal. Hati saya terusik melihatkan keadaan ibu tetapi dengan pantas ibu berkata, “Makanlah ikan ini anakku. Ibu tidak begitu menyukai ikan."
Inilah penipuan seorang ibu buat anaknya tetapi masih sanggup anak-anak menderhaka kepada ibunya..Bersambung...

No comments: