Monday, March 06, 2006

Terfikir-fikir...

Tiba-tiba terfikir untuk mencari maklumbalas dari beberapa pihak. Selepas berbincang dengan mentor tersayang, saya dan suami bercadang menulis satu set buku motivasi dengan tema berikut:
1) Kisah Budak Gemuk - dilema yang dilalui oleh remaja gemuk. Di sini cerita ini diharap dapat memberi semangat kepada mereka yang gemuk bahawa tubuh bukanlah halangan hendak berjaya. Kejayaan adalah dari dalam diri dan diiringi doa. Tetapi AWAS..bagi yang gemuk haruslah ada niat hendak menurunkan berat badan supaya penyakit sukar hinggap pada diri kita. Kami juga memberi beberapa petua ringkas bagi remaja hendak menurunkan berat badan. Terdapat kaedah diajar bagi pelajar yang ingin menubuhkan kumpulan belajar "Study group" supaya tidak menjadi Bollywood.com. Apa itu Bollywood.com? Haa..Apabila buku ini siap dan berada di pasaran, bolehlah anda semua mendapat jawapannya...Tungguuu

2)Kisah Anak Mangsa Cerai- walaupun anda merupakan anak mangsa perceraian, itu bukanlah satu halangan hendak berjaya di dalam hidup. Kisah ini merupakan satu kisah benar bagaimana seorang remaja perempuan yang menderita kerana perceraian ibubapanya sewaktu dia berumur lapan tahun. Tetapi masih boleh berjaya. Jangan mudah merendah diri..Kisah ini membantu remaja yang pernah mengalami nasib yang sama agar jangan mudah terjerumus ke dalam lembah yang hina kerana kecewa dengan ibubapa.

3)Kisah Anak Angkat- Anak angkat juga boleh berjaya walaupun mengalami dilema yang hebat. Kasih sayang terjadi di mana-mana asalkan ada keihklasan. Bukan semestinya datang dari ibubapa sendiri sahaja. Sekiranya anda baru mengetahui anda adalah anak angkat, jangan terus melarikan diri jauh dari keluarga angkat. Kisah ini juga satu kisah benar..Belum mula tetapi plot sudah ada...

4)Kisah Budak Berpenyakit - jangan berputus asa sekiranya anda berpenyakit. Kejayaan tetap milik anda. Kisah benar seorang remaja lelaki yang berpenyakit dari kecil dan menjadi yatim piatu tetapi tetap tegal di dalam menempuh hidup. Ini pun belum mula tetapi plotnya sudah ada..Alamak! Tidak cukup tangan dibuatnya. Sempatkah siap dalam tahun ini? Janganlah sifu marah..HeHehehe..

5) Kisah Budak Lembik- dia bukan berpenyakit tetapi lembik dan selalu diejek kawan-kawan. Tetapi dia berjaya membuktikan dia berjaya mendapat 5A di dalam UPSR dan 9A 3B di dalam UPSRI. Hebat bukan? Jangan ingat orang yang lembik tidak dapat berjaya. Dan sekarang dia akan buktikan dia juga hebat seperti orang lain dan dia memang sudah aktif di sekolah. Seorang pelukis yang hebat dan bercita-cita menjadi seorang pereka dalaman..pakar lagi.

6) Kisah terakhir...Kisah Budak Lelaki Lembut- Ini kisah sensasi. Sudah menjadi satu trend yang kurang sihat di kalangan remaja kita. Krisis identiti?? Mana mungkin lelaki menjadi perempuan dan sebaliknya. Kisah ini adalah kisah benar juga. Buku ini membantu remaja yang mengalami masalah ini agar berubah dan menyedari betapa hebatnya dijadikan sebagai lelaki. Apa ada pada lelaki? Banyak kelebihannya. Kita lihat nanti bagaimana perasaannya terhadap perempuan..sebenarnya tetap ada kerana itu adalah fitrah manusia.

Jadi? Ini adalah perancangan dan kami sedang menulis episod-episod yang berkaitan. Remaja yang ada idea, sila tinggalkan mesej anda. Atau anda ada kisah-kisah menarik untuk dikongsi bersama? Beritahu kami..

1 comment:

z'kea m.s said...

banyakyer.. plan. Semoga tercapai cita-cita.