Sunday, May 04, 2008

Penipuan seorang Ibu- Siri 3


Ayah jatuh sakit dan telah meninggal dunia. Ibu saya memainkan peranan sebagai ibubapa dan terpaksa mencari rezeki sendirian. Kehidupan kami sekeluarga bertambah runcing. Tiada satu hari pun hidup kami mudah. Kami perlu berjuang untuk hidup dan kehidupan semakin teruk. Seorang pakcik yang baikhati dan tinggal berhampiran rumah kami selalu membantu. Jiran-jiran sering menasihatkan ibu supaya berkahwin lagi tetapi ibu berdegil.
Kata ibu, “Aku tidak perlukan kasih sayang."

Selepas saya menamatkan pengajian dan mendapat pekerjaan, inilah masanya ibu saya bersara. Tetapi beliau tidak ingin berbuat demikian. Setiap pagi dia pergi ke pasar dan menjual sayur-sayuran untuk menampung kehidupannya. Saya selalu mengirimkan wang untuk menampung kehidupannya tetapi dia tidak ingin menerima wang pemberian saya. Seringkali dia mengembalikan wang tersebut dan berkata,
“ Wahai anakku. Ibu mempunyai wang yang cukup.”

No comments: