Sunday, May 04, 2008

Penipuan Seorang Ibu- SIRI AKHIR

Selepas saya mendapat ijazah sarjana muda, saya meyambung pengajian saya di peringkat sarjana pula. Pengajian saya dibiaya oleh sebuah syarikat melalui biasiswa. Biasiswa itu adalah pemberian sebuah universiti terkenal di Amerika Syarikat. Dengan gaji yang lumayan, saya bercadang membawa ibu menjalani hidup bersama saya di Amerika Syarikat. Biarlah dia bahagia dengan kehidupan barunya. Namun ibu tidak mahu mengganggu kehidupan anaknya lalu berkata, “Ibu tidak biasa dengan kehidupan begitu.”


Ibu semakin tua dan diserang kanses usus lalu dimasukkan ke hospital. Saya yang tinggal jauh beribu-ribu batu, menyeberangi lautan untuk menziarah ibu yang dikasihi. Jelas kelihatan ibu terlalu lemah selepas menjalani pembedahan. Ibu yang semakin uzur itu melihat ke dalam mata anaknya dengan penuh kasih sayang. Dia cuba tersenyum malangnya dia tidak mampu. Jelas bahawa penyakit yang menyerangnya telah melemahkan tubuh ibu itu. Saya memandang ke wajah ibu dan airmata saya mengalir deras. Saya begitu terharu…sangat terharu melihat ibu di dalam keadaan begitu. Tetapi ibu dengan sedikit kekuatan yang ada berkata,
“Jangan menangis wahai anakku, Ibu tidak sakit.”


Selepas seorang ibu menuturkan kata-kata ini, dia pergi menemui Illahi dan meninggalkan anaknya buat selama-lamanya

P/S: Ibu sanggup mengorbankan dirinya buat kesejahteraan si anak tetapi kini bagaimana sikap anak-anak terhadap orang tua mereka? Fikirkan...

1 comment:

Aree Tone WoW said...

Mana adsense U. My blog I