Monday, November 20, 2006

Kini KU lebih mengerti




Sayangi ANAK YATIM


Pengalaman hidup bersama anak-anak yatim selama dua tahun membuatkan saya lebih mengerti mengapa Allah s.w.t. memerintahkan umat manusia mengasihi anak-anak yatim. Saya mula memahami kehidupan mereka selepas suami saya berkhidmat dengan satu pertubuhan anak-anak yatim yang mempunyai penghuni seramai dua puluh orang.


Pelbagai pengalaman menarik berlaku dan tidak juga ketinggalan lebih banyak yang membuatkan hati kita sebak dan sayu. Saya mula mengerti mengapa ramai di antara mereka bersikap rendah diri, kurang keyakinan dan ada yang suka memberontak. Saya mula mengerti mengapa Baginda Rasulullah s.a.w suka membelai dan mengusap anak-anak yatim.


Mereka perlukan perhatian. Mereka perlukan sokongan. Mereka perlukan bimbingan. Hati mereka tulus kerana mereka sangat mendambakan kasih-sayang dari orang-orang di sekitar mereka. Tetapi mereka akan menjadi orang yang cemerlang dan hebat sekiranya diberikan perhatian yang sewajarnya. Mereka juga perlu dimarahi atas kesalahan yang mereka lakukan supaya mereka menerima pelajaran yang sepatutnya.


Oelh itu, suka saya menyeru kepada semua sekiranya tahu mengenai kewujudan pertubuhan anak-anak yatim khususnya yang kurang dikenali ramai, pergilah menziarahi mereka dan dekati diri mereka. Banyak perkara yang menginsafkan dapt dipelajari di sana. Selepas itu mungkin kita tahu bersyukur di atas nikmat yang Allah berikan kepada kita. Bersyukurlah sentiasa kerana Allah akan menambahkan nikmat yang melimpah -ruah kepada kita. Sekiranya ada rezeki yang lebih, berkongsilah dengan mereka kerana di dalam rezeki kita, terdapat hak orang lain di dalamnya.

1 comment:

Anonymous said...

May God grant us the serenity to accept the things we could not change, and the courage to change the things we can.
http://findingbarkat.blogspot.com/